Tuffa tider, men Hotel F6 behåller stilen

27.10.2022 kl. 08:03
Precis som restaurangbranschen har också hotellen tvingats kämpa och i många fall fått ta hårda smällar under pandemin. Om inte restriktionerna direkt omöjliggjorde så påverkades i alla fall viljan att resa och röra på sig i normal ordning. Det syns i lägre beläggningsgrad.

- Nu har det lättat, men läget har långt ifrån normaliserats. Det är bättre än för ett år sedan, men ser vi till tiden före pandemin ligger vi efter, då det gäller utnyttjandet av vår kapacitet, säger Sara Virkkala, hotelldirektör på Hotel F6.

Utöver pandemin har hotellen också fått ta en extra smäll, efter den ryska attacken mot Ukraina.

- När flygförbindelsen över Ryssland till Asien dragits in har vi tappat en del stop over- resenärer. Dessutom märks frånvaron av ryska turister i Helsingfors och på sommaren påverkades nog valet av semesterort till en del av kriget. Säkerhetskänslan kan spela roll, då folk från utlandet väljer mellan att semestra t.ex. i Helsingfors eller Oslo.

Hotellbranschen har däremot kunnat glädja sig över en boom för det inhemska resandet.

- Det har varit ett bra och glädjande tillskott för branschen, men inte generellt för huvudstaden, som nog fått lida.

I huvudstadsregionen har hotellkapaciteten dessutom vuxit de senaste åren, samtidigt som efterfrågan minskat.

- Vi har 14 procents tilläggskapacitet jämfört med 2019. Men flygtrafiken till Helsingfors visar samtidigt på en nedgång på 30 procent.

Virkkala tror på betydande bättre tider direkt då Helsingfors igen finns på kartan som t.ex. konferensarrangör i högre utsträckning än nu.

- Kommande år ser inte ännu ut att bli speciellt livligt vad konferenser gäller, men happenings behövs. Slush-evenemanget i november innebär t.ex. att vi har fullbokat.

Ishockey-VM i våras - och igen kommande år - gav Tammerfors en stor turisttillströmning, men också Helsingforshotellen påverkades positivt. Det är visserligen de stora hotellen som drar största nyttan av dylika evenemang, eftersom det långt handlar om gruppresande, men allt är välkommet för branschen.

När pandemin slog till som hårdast, våren 2020, tvingades hotellet stänga för tre månader. Då var givetvis hela personalen permitterad. Senare har restaurangrestriktionerna lett till kortare permitteringar, för hotellet F6 i form av stängd bar.

- Vi är ett ganska litet team som jobbar här, så det har möjliggjort en smidighet vad gäller personalarrangemang.

Virkkala säger att många, av förståeliga skäl, har lämnat branschen för andra jobb, men att det inte drabbat just F6 särdeles hårt.

- Och vi är ett familjeägt hotell, där ägaren har gjort sitt yttersta för att se till personalens bästa.

Vad standarden beträffar berättar Virkkala med stolthet, att det för F6 inte enbart är en lång klagovisa över den svåra tid som varit.

- Vi har lyckats behålla vår kundrespons på en mycket hög nivå.

Hotel F6 är enligt Tripadvisor nummer 1 av Helsingforshotellen.

- F6 bjuder på ”nordisk lyx”. Vi är ett litet boutique-hotell, saknar spa och piccolo, men lyckas skapa wau-upplevelse för kunderna tack vare personalens bemötande av gästerna.

Tilläggskapaciteten med de nya rummen i Handelsgillets f.d. klubbrum gillas starkt av Virkkala.

- Det har varit ett härligt tillägg. Tre av rummen har badkar, vilket inte finns överhuvudtaget i våra övriga rum och badkar är en detalj som vissa kunder förespråkar och gillar.

I hotellbranschen finns termen ”staycation” som en trendbeskrivning på kunder från näromgivningen, som tar in för att njuta på hotell ett veckoslut. Det får Virkkala att påminna Gillets medlemmar om möjligheten att bekanta sig med F6 och vid bokning begära gillemedlemmarnas specialpris.
 

Thomas Hallbäck